Sunday 18 December 2011

PERTANYAAN

Assalamualaikum wbt

Perhatian kepada semua pelanggan JPbSM.

Sila mengemukakan soalan jika terdapat sebarang kemusykilan

Sekian

14 comments:

  1. salam..nak saya student chemnical engineering (Wahidah) uitm part 7..bile boleh sy apply TPM? sebab sy baru part 7 or nak kene tunggu lepas graduation baru boleh apply?

    ReplyDelete
  2. Antara syarat untuk TPM ialah Degree. So, jika tiada sijil degree tidak boleh mohon. Namun jika masih belum grad/tunggu konvo, boleh mohon dahulu.Jika berjaya akan diberikan offer bersyarat. Cik boleh terus rujuk kepada fakulti. Sekian

    ReplyDelete
  3. kalau saya mendaftar dulu pengajian dan mendahulukan yuran pengajian,adakah saya boleh menuntut balik bayaran yuran tersebut?

    ReplyDelete
  4. Boleh. Tertakluk kepada tempoh penajaan dan keputusan KPT. Contoh - Jika ditaja sepanjang pengajian, yuran boleh dituntut semula jika telah bayar dahulu

    ReplyDelete
  5. masih dengan kes saya di atas,saya mungkin hanya boleh menghantar semua dokumen lengkap kpd jpbsm setelah beberapa minggu mendaftar pengajian di utm,soalan saya bolehkah jpbsm mengeluarkan surat financial guarantee sementara untuk memudahkan pendaftaran pengajian saya itu?

    ReplyDelete
  6. Financial Guarantee hanya boleh dikeluarkan jika scholar mendapat Surat Tawaran SLAB daripada KPT sahaja. Jika belum dapat lagi, surat FG tidak boleh dikeluarkan. Maksudnya kena submit dokumen dahulu.

    ReplyDelete
  7. Question to admin: Sbg makluman tempoh tajaan TPM sy sehingga 03 Jan 2012. Baru2 ni sy telah mengisi borg pelanjutan (Jan - Mac 2012) disebabkan perubahan sesi akademik. Yang menjadi kemusykilan saya, elaun tutor bg bulan Nov dan Dis xdpt shingga kini, sedangkan kontrak asal bayaran sehingga 03 Jan 2012. Jadi apa faedahnya bg yg memohon dan x memohon pelanjutan tsbt?

    ReplyDelete
  8. Jika elaun belum masuk lg sila telefon bendahari 0355443394.Perlanjutan tu kena mohon disebabkan oleh perubahan kalendar akademik bukan automatik kepada scholar tpm.

    Dalam kes ni,elaun tidak masuk tiada kaitan pun dengan perlanjutan. Keputusan perlanjutan tu adalah tertakluk kepada keputusan KPT.

    Jika tidak mohon perlanjutan, scholar mestilah melapor diri pada tarikh yang telah diberikan

    ReplyDelete
  9. askm..brapakah jumlah amaun elaun tpm dr uitm dan adakah pembayaran elaun tpm dibayar stp bulan??

    ReplyDelete
  10. Salam jpbsm...klu pemegang scholarship tpm,perlu x kita byr yuran pengajian universiti tersebut?

    ReplyDelete
  11. Salam JPbSM..

    Saya mendapat tawaran untuk sambung Master di Australia pada 20hb Januari yg lepas. Sekarang saya dalam proses untuk melengkapkan dokumen di pihak fakulti. Adakah sempat untuk mendapat biasiswa sebelum memulakan pengajian? Saya perlu mendaftar pada 17hb Februari. Bank apakah yang digunakan bagi pelajar tajaan luar negara?

    ReplyDelete
  12. salam jpbsm,

    sy tidak dapat menghubungi pegawai yg terlibat untuk membayar yuran pengajian. kini yuran tertunggak masuk dua semester walaupun elaun-elaun lain telah masuk. minta tolong jpbsm berikan nombor telefon yang patut dihubungi bagi pegawai yg terlibat. tq

    ReplyDelete
  13. okay..tQ.. lagi 1, kalau saya nk sambung master mesti kene dlm uitm juga or boleh university lain? sebab kos saya (oil and gas engineering) tak ade kat uitm.. hanya ada di utm or utp je.

    ReplyDelete
  14. salam jpbsm,

    saya student di bawah skim TPM. saya telah memulakan pengajian pd bulan mac 2012. bilakan bayaran elaun sy akan dibayar?

    ReplyDelete